‘Je hoeft niet te kiezen.’ zei ik
Sven keek mij opgelucht aan.
Hij is een duizendpoot en doet graag verschillende dingen.
We zaten samen om de tafel om naar zijn positionering te kijken.
‘Al doe je duizend dingen.’ zei ik.
‘Je moet er alleen voor zorgen dat je geloofwaardig blijft.’
‘Dan moet je niet alles op één hoop schuiven.’
Kijk, positioneren is simpel maar allesbehalve makkelijk.
Om jouw merk betekenis te geven is mijn advies om het aan een zgn. ‘productcategorie’ koppelen.
Hoe zeg je, Ivo?
Jouw merk koppelen aan een productcategorie.
Heinz is ketchup.
iPhone is een smartphone.
De Amersfoortse is een inkomensverzekeraar.
Nespresso is koffie in een capsule.
Zonder duidelijke productcategorie is het voor klanten moeilijk te zeggen wat je bent.
Zo werkt het nou eenmaal in het hoofd van iedere klant.
Als je meerdere productcategorieën hebt moet je oppassen.
Even twee professionals vergelijken.
Neem Wendy. Zij positioneert zichzelf met meerdere productcategorieën. Monique biedt managementondersteuning bij het aanvragen van subsidies, het verbeteren van websites en het schrijven van teksten.
En neem Kirsten. Zij positioneren zichzelf met één productcategorie. Tekstschrijven.
Wie is in jouw ogen meer de specialist in het schrijven van teksten?
In het hoofd van de klant is een merk dat slechts één ding goed doet veel geloofwaardiger dan een merk dat van alles doet.
Dus je hoeft niet te kiezen wat je wel of niet doet.
Maar kies er dan voor om meerdere merken in de markt te zetten.
Ik noem het de Unilever strategie.
Onder één dak verschillende merken voor verschillende klanten met verschillende boodschappen.
Ieder met een eigen strategie.
De alles-op-één-hoop-positionering is een veel gemaakte fout.
Blijf scherp!
— boks —
– Ivo